Det gode arbeidet velforeningen gjør er ikke mulig uten støtte fra våre medlemmer.

Bli medlem i dag og støtt velforeningen!

Lions og Seniorgutta - Innlegg om utviklingstrekk og aktuelle saker.

Lions 08.04 og Seniorgutta 15.04.2010.

Representerer miljøkomiteen i Høybråten velforening. Består av 5 personer. Leder av denne siden 1997. Arbeider med saker som gjelder det fysiske miljøet på og rundt Høybråten.

Innledning i ca. 30 min. Vil be om at spørsmål og ønsker om avklaringer kommer til slutt; altså etter innledningen.

Rammer for arbeidet: Plan- og bygningsloven stiller strenge krav om medvirkning og høring fra berørte parter og befolkningen. Gir velforeninger legitimitet.
Vi følger aktivt med; på internett; vedtak i bydelsutvalg og i byrådet og bystyret. Vi får tips fra beboere. Har et meget godt samarbeid med bydel Stovner.

Innlegget består i hovedsak av informasjon om aktuelle saker, men også noe om hvilke saker miljøkomiteen har engasjert seg i.
Jeg tar for meg hovedtrekk ved sakene. Detaljene vil mangle. Innholdet blir derfor ikke så presist som ønskelig.

Det fysiske miljøet: Hva er utfordringene?
Dreier seg mye om trafikk, om gjennomkjøring på Høybråten, om trafikken rundt oss, og om trafikksikkerhet. Om støy og luftforurensning. Om arealdisponering, tilgang til grøntarealer og om gang- og turveier. Om parkering inne på Høybråten. Om innholdet i reguleringsplaner og byggesaker – hvordan blir det seendes ut?
Vi mener dette er viktige faktorer som har betydning for trivsel og livskvalitet for beboerne på Høybråten.
Det vil ganske sikkert være uenighet om de enkelte utbyggingene – og om omfanget av problemer som de eventuelt skaper.

Begynne gjennomgangen utenfor Høybråten på Lørenskogsiden. Beveger meg så innover.

  1. Skårerødegården i Lørenskog - beskrive hvor. Kommunedelplan – overordnet plan: 1200 boliger i opptil 6 etg., 72000 m2 kontor/forretning/hotell + skole osv osv. Tillatelse til: Selvaag – ca. 700 boliger. Veisystemet. Lørenskogveien – fire felt til E6 inkl. undergangen. Jernbanestasjonen. Kollektiv. Planen har stoppet opp. Siste info i dag: Blir en etappevis utbygging. Går mange år før det skjer større ting.
  2. Postens Østlandsterminal. (Vært meget aktive. Satt i Aksjonsgruppa mot) Bekostet veiutvidelse og støyskjerming – 100 mill kr. Avisinnlegg: Ville korrigere inntrykket av velvilje fra Postens side.
    Lysforurensning – klage til fylkesmannen.
    Utvidelse: Tomt i bakkant.
  3. Starveien 35. Riggtomta inkl. skogen. Tom Hagen Eiendom fra Lørenskog har nå kjøpt hele tomta. Regulert til kontor med ca. 40 000 m2. Utfordring: Forretninger. (Blir en viktig sak framover)
  4. Karihaugveien 100. NorCargo/Posten. (Har vært meget aktive) Tapt sak. 50 000 m2 kontor, forretninger i 5. etg. og hotell i 8.etg. Når skjer det noe ? Avhengig av flytting av NorCargo (Bring) til Alnabru – noen år.
  5. Karihaugveien 89. GPI- bygget. Slutten av 90-tallet vedtatt utvidet til 37000 m2 til kontor. Er 8500 m2 i dag. Er ikke marked for kontor.
  6. Karihaugveien 22. Ved siden av forlagssentralen.
    Kontor og lager – større utbygging. Sterk uenighet mellom PBE og byråden. Skal i bystyret nå.
    (Vil måtte avveie framover nå hvor relevant denne saken er for oss.)
  7. Sykkelvei og gangvei – Statens vegvesen. Fra Skanseveien til Jerikoveien. Er det som nå er i gang.
  8. Inne på Høybråten:
    Skjer en fortetting av tomtene på Høybråten. Miljøkomiteen engasjerer oss bare der det dreier seg om noe større tomter; 1,5 – 2 mål og over. Ofte enkeltutbyggere/entreprenører som skal bygge og tjene penger. Småhusplanen setter krav til utnyttelsesgrad, høyde på hus, utforming – skal ikke skille seg vesentlig fra omkringliggende hus –og hvordan parkeringen planlegges.
    Normal fortetting på Høybråten. Småhusplanen ser ut til å virke ok. Ikke store tomter – ikke fått blokker.

  9. Bjørnheimveien 14 og 16. Den rufsete tomta som ligger helt inn til Karihaugveien. (Har vært meget aktive) Boliger i nr. 14 – 12 boenheter i 3- og 2mannsboliger. Næringsbygg på 6. etg. i nr. 16. Støyskjerming - rekkefølgebestemmelse. I mars i år: Prøver å omgå næringsbygget. Egen støyskjerm. (Bør uttale oss i neste uke til PBE.)
  10. Høybråten stasjonsområde. Aktuell politikk å bygge å bygge langs kollektivårene i Oslo. Gjelder ikke for stasjonsområdet ifølge Oslos langsiktige kommuneplan. Her skal det ikke skje noe, hvis ikke kommuneplanen endres – hvert 4. år.
  11. Bergtunveien – fortauet. Groruddalsmidler. Veldig bra. Gjenstår asfalt og endelig avklaring av skilting.
  12. Tomta ved siden av Høybråten skole. Gjenstår å sikres som friområde? Grøntplanen. (Følge med)
  13. Tangerud syd på Stovnersiden av brua. Båndlegges trolig som friområde. Kan komme tomt for religionsutøvelse i Eneboveien. Forslag foreligger.
  14. Sykkel- og gangvei. 3 m + 2 m + bekk. Fra Lørenskog stasjon til Grorud stasjon. Kommer på andre siden av jernbanelinjen fra Nybrottveien ned mot Haugenstua. Detaljplanlegges i år. Kommer i 2011? Bekkeåpning av Julsbergbekken som starter inne på Høybråten – i 2010 ved Bygger’n.
  15. Groruddalsmidler 2010 : Linjebakken. 200 000 kr i
    forprosjektmidler. Bedre tilgang til kollektivmidler. Skolevei. Universell utforming. Utbedring av stasjonen – Jernbaneverket. (Her må vi purre)
  16. Groruddalsmidler 2011: Forslag/innspill: Gjennomføring av Linjebakken. Øvre Høybråten borettslag – støyutbedring. Rydde ved Ellingsrudelva.
  17. Generelle utfordringer:
    • Tungtransportplan for Groruddalen – venter på denne. Karihaugveien – bydelen ser ut til å ha hindret at denne blir en del av nettet. Er belastet med tungtransport. Kan vi kreve tiltak?
    • Støy og forurensning fra E6. Tror lite på lokk til bygrensa. Møte nå i mars i regi av Statens vegvesen. Utbedring evt. reparasjon av støyskjermene. Ingen formelle krav om å få dette, men må bli en politisk prioritering.
  18. Enkelte utfordringer:
    Gjennomkjøring på Høybråten: Trafikktellinger i regi av Starveien borettslag. (Kommer i Vel-Nytt)

    På lengre sikt: Ønske om fortau ned Nilsebakken – eneste mulighet via Groruddalsmidler.

    Kombibane – Lørenskog stasjon. Finansiert fra OsloPakke 3. Lite sannsynlig – heller forlengelse av t-banen til Ahus: Meget langt fram i tid.
    Tangerudkryss på E6.

  19. Innlegg Høybråten øybråtenArbeidersamfunn, Øvre
    Høybråten borettslag, Pensjonistforeningen. Er interesse – engasjer dere!!
    Lions og Seniorgutta HSIL (Liastua) nå i april.
    Omtale og skrevet i Akers avis. Vel-Nytt kommer.
    Nettsiden: Aktuelt - legger ut brev og annet
    Aktuelt.
  20. Mangler i innlegget: Oppsummering. Er
    det noen hovedtendenser?

Antydninger av hovedtrekk:

  • Nær hovedfartsårene E6 osv. Blir plassert industri og kontorer her. Ønsker også om mer forretninger. For eksempel hele Visperudområdet. Blir mer trafikk rundt oss med tilhørende køer. Blir gjennomkjøring.
  • E6 blir det ikke gjort noe med i vår levetid.
  • Boliger langs kollektivårene. Derfor kommer Skårerødegården for fullt på sikt. Problemer i Lørenskog kommune.
  • Stasjonsområdet – blir ikke utbygd. Nå kommer sykkelveien og derved begrenses mulighetene.
  • Fortettingen fortsetter inne på Høybråten, men den er ok. Ingen store tomter igjen – unntatt næringsbygg i Bjørnheimveien 16.
  • Høybråten blir en oase omkranset av mye utbygginger og trafikk. Og så har vi heldigvis markene rundt oss; Østmarka, Gjelleråsmarka og Lillomarka.
AttachmentSize
Innlegg_for_Lions_H__ybr__ten_08_04_og_Seniorgutta_Liastua_15_04.pdf125.75 KB