Det gode arbeidet velforeningen gjør er ikke mulig uten støtte fra våre medlemmer.
Bli medlem i dag og støtt velforeningen!
Det gode arbeidet velforeningen gjør er ikke mulig uten støtte fra våre medlemmer.
Bli medlem i dag og støtt velforeningen!
Posten sendte i forbindelse med åpningen av Østlandsterminalen på Robsrud i Lørenskog ut en faktapressemelding som blant annet sa at ”Posten har investert 100 mill kroner i samfunnstiltak i nærmiljøet, deriblant utvidelse av Lørenskogveien til fire felt, bygging av park, planting av 10.000 bjørketrær, anlegging av tur- og sykkelveier, støyskjerming og nedlegging av høyspentledning i bakken.”
Etter at det i senere lederinnlegg og annen omtale i pressen har blitt skrytt av Posten for å ha gjennomført nærmiljøtiltak for 100 mill kroner, ser Høybråten velforening behov for å sette denne markedsføringen av ”samfunnstiltak i nærmiljøet” inn i et mer nyansert lys.
Av de 100 mill kr er trolig hele ca. 80-90 mill kr gått med til veitiltak; utvidelse av Lørenskogveien til fire felt, ny rundkjøring inn til terminalen samt nye på- og avkjøringsramper. Dette ble de pålagt av Statens vegvesen. Det er helt vanlig at vegvesenet stiller krav til infrastrukturen, slik at veiene blir i stand til å ta imot økte trafikkmengder. Dette må bekostes av utbygger. Posten hadde også egeninteresse av nytt veisystem. Østlandsterminalen skal sortere over halvparten av all brevpost i landet, og postbilene kan ikke bli stående i kø inn og ut fra terminalen. Posten måtte for all del unngå trafikkstopp. Utvidelsen av veien måtte være klar, før Postens fikk åpne Østlandsterminalen. Det blir derfor feil å betegne veitiltakene som et nærmiljøtiltak. Den totale merbelastningen på nærmiljøet som lokaliseringen på Robsrud fører til, har ikke vært ønsket av beboerne i området.
Posten har foreløpig ikke vært interessert i å bidra til finansiering av en videre utvidelse av Lørenskogveien til fire felt opp til Østre Aker vei. Årsaken er enkel: Det vil koste store summer å gjøre noe med undergangen ved Lørenskog jernbanestasjon.
Posten var videre forpliktet (jf. T-1442) til å bygge støyskjermer langs den utvidete veien. Forhåndsberegninger viste at en del av boligene på Høybråtensiden ville bli liggende i ”rød sone for utendørs støy”. Posten måtte derfor iverksette støydempende tiltak for å få tillatelse til fire felts vei.
Det vises i pressemeldingen til nedlegging av en høyspentledning. Dette måtte Posten gjøre av hensyn til plasseringen av selve terminalen. Det største høyspentledningen i området og som ligger nærmere boligbebyggelsen, ble det derimot ikke gjort noe med.
Posten viser til anlegging av park og planting av trær. Normalt stilles det krav til utbyggere om å bevare eller å anlegge grøntområder i nye byggeområder. Lørenskog kommune stilte slike krav i reguleringsbestemmelsene, også fordi det meste av trær og annen vegetasjon i landskapet ble fjernet. Posten har også egeninteresse av at omgivelsene rundt Østlandsterminalen er pene.
Det skal tilføyes at Posten inngikk en avtale med Lørenskog kommune i 2006 om å bygge gang- og sykkelvei langs Langvannet og gang- og sykkelveibru over riksvei 159 ved Rolvsrud, eller å gi kommunen 10 mill kroner til å bygge dette selv. Dette beløpet kan sies å være i kategorien ”positivt for nærmiljøet”, men det er usikkert om dette beløpet er inkludert i de 100 mill kronene.
Alt i alt har ikke Posten vært velgjørende mot naboene. Det meste av de 100 mill kronene er pålagt av offentlig myndighet som en forutsetning for utbyggingen eller er gjort i egeninteresse. Det blir etter vårt syn feil å betegne dette som samfunnstiltak i nærmiljøet.
Hvis Posten har behov for å markere seg ytterligere som en ”samfunnsaktør i nærmiljøet” så vil Høybråten velforening med glede bistå med forslag.
Ragnar Torgersen og Morten Nicholls
Høybråten velforening, miljøkomiteen,
| Attachment | Size |
|---|---|
| Avisinnlegg_Postens millioner.jpg | 898.65 KB |