Det gode arbeidet velforeningen gjør er ikke mulig uten støtte fra våre medlemmer.
Bli medlem i dag og støtt velforeningen!
Det gode arbeidet velforeningen gjør er ikke mulig uten støtte fra våre medlemmer.
Bli medlem i dag og støtt velforeningen!
Lørenskog kommune,
Rådhuset,
1470 Lørenskog
Dato: 23.09.2008
Deres ref.: Vår ref.:
Høringsuttalelse om kommunedelplan for Skårerødegården
Høybråten velforening v/miljøkomiteen har engasjert seg aktivt i høringsprosessen i forbindelse med kommunedelplanen for Skårerødegården. Bakgrunnen er at en utbygging på Skårerødegården vil få stor betydning for beboere på Høybråten. Planområdet grenser til vårt boligområde – en del av Høybråtens beboere bor tett inntil. Det vil bli økt gjennomkjøring i vårt boligområde. Støyen fra trafikken vil berøre beboere i Nuggerudveien og Ellingsrudveien. Utforming av området, grøntarealer, utseende på bygninger etc vil også få betydning for trivsel og livskvalitet for Høybråtens befolkning, siden Skårerødegården er en del av vårt nærområde.
Det er gjennomført et omfattende utredningsarbeid og foreligger en grundig dokumentasjon i forbindelse med kommunedelplanen. Arbeidet med planen har pågått lenge. Selv om Lørenskog kommune ene og alene er ansvarlig planmyndighet, burde Oslo kommune hatt en mer aktiv rolle i planprosessen. Årsakene til at dette ikke har skjedd, kan sikkert diskuteres. Men dette bør forbedres i framtidige utbyggingssaker i grenseområdet.
Kommunedelplanen for Skårerødegården representerer en meget stor utbygging; ca. 1.200 boliger og inntil 70.000 m2 næringsareal inkl. skole mm. Det dreier seg om et helt nytt tettsted med bymessig bebyggelse plassert i et område som i dag primært er landlig og grønt, men som også er omkranset av veier. Begrunnelsen for plasseringen og den store satsingen er knutepunktutvikling med sikte på økt kollektivbruk for å spare miljøet. Velforeningen har stor forståelse for denne begrunnelsen, men det er også grenser for hvor langt man bør tøye dette. Nå presenteres en plan for utbygging som er så omfattende og voldsom, at den ikke bør godtas. Det dreier seg om blokkmessig utbygging av boliger på inntil 6 etasjer; om et stort næringsareal på inntil 6 etasjer samt et hotell/konferansesenter på inntil 12 etasjer osv. Utnyttelsesgraden bør generelt reduseres i reguleringsbestemmelsene.
Velforeningen vil foreslå at bolighøyden i boligområde B1 reduseres, for eksempel til tre etasjer. Et bygg på næringsareal N3 inntil jernbanestasjon bør ned til to etasjers høyde, og bygget må legges langt fra bebyggelsen nederst i Nuggerudveien/Høybråtenveien. Næringsbygg N1 og senterområde S1 bør også reduseres vesentlig i høyden. Hotellet bør maksimalt bli på seks etasjer.
Velforeningen vil få gjøre Lørenskog kommune oppmerksom på den relativt nylig vedtatte ”småhusplanen” – reguleringsbestemmelser for småhusområder i Oslo ytre by. Her heter det at det må være en strøktilpasset bebyggelse; dvs. at ny bebyggelse skal innpasses i forhold til eksisterende bebyggelse. Selv om Lørenskog kommune ikke berøres av denne planen, ville det være positivt hvis kommunen foreslo en god tilpasning mellom villabebyggelsen i Nuggerudveien/Høybråtenveien og de nærmeste næringsarealene og offentlige arealene i kommunedelplanen.
Velforeningen er opptatt av de trafikale konsekvensene av utbyggingen. Vi frykter økt gjennomkjøring på Høybråten og Gamle Stovner. Kryssene i Lørenskogveien med Starveien og med Høybråtenveien vil ifølge trafikkanalysen bli overbelastet i rushtiden før utbyggingen på grunn av generell trafikkvekst, allerede vedtatte utbygginger osv. Utbyggingen av fase 1 vil øke belastningen på disse to kryssene, og utbygging av fase 2 vil forverre trafikksituasjonen ytterligere. I forslaget til kommunedelplan har Lørenskog kommune selv innsett dette. Det er lagt inn som rekkefølgebestemmelse i reguleringsbestemmelsene, at bare elementene i fase 1 kan tillates før Lørenskogveien er utbedret til fire felt opp til Østre Aker vei. Velforeningen vil gå lenger og slutter seg til bydel Stovners innstilling om at ”veiløsning skal være på plass som rekkefølgebestemmelse før utbygging av Skårerødegården”; altså at utbyggingen av Skårerødegården ikke kan starte før firefelts Lørenskogvei er klar. I tillegg går bydel Stovner inn for å ”anbefale at det inngis innsigelse mot at fase 2 settes i gang før Lørenskogveien er utvidet til fire felt.”
I trafikkanalysen vises det til at bebyggelsen i Nuggerudveien/Ellingsrudveien er støyutsatt. De støyskjermene som nå bygges på Lørenskogveien i forbindelse med Postterminalen, vil trolig avhjelpe noe. Men situasjonen vil forverre seg. Dette er også et moment som taler imot en stor utbygging; dvs. spesielt fase 2.
Vi vil få komme med en oppfordring til slutt. Informasjonen om kommunedelplanen for Skårerødegården har så vidt vi vet, gått ut i Lørenskogs beboere, og det er avholdt folkemøte. Høybråtens berørte befolkning har ikke fått tilsvarende informasjon. Som kjent krever plan- og bygningsloven at alle berørte blir orientert og hørt. Kan Lørenskog kommune som planmyndighet ta et mer aktivt forhold til Oslosiden, for eksempel ha annonser i lokalavisen i Groruddalen og invitere også disse beboerne til fremtidige møter?
for Høybråten velforening.
miljøkomiteen
Ragnar Torgersen Morten Nicholls
leder
Godkjent. Ekspedert elektronisk.
PS. Det arbeides fra ulikt hold for å få til en utbedring av løypenettet/ny turvei mot Idas vei/Tangerud i Gjelleråsmarka. Eventuelle nye innbyggere på Skårerødegården vil kunne få glede av dette ved å bruke kulverten under E6. Vi vil understreke at dette er langsiktige tanker.
Kopi:
Byrådsavdeling for byutvikling
Plan- og bygningsetaten
Samferdselsetaten
Bydelsutvalget, bydel Stovner
Akers avis Groruddalen
Statens Vegvesen Stor-Oslo
Statens Vegvesen Romerike
Stovner vel
Starveien borettslag
| Attachment | Size |
|---|---|
| Høringsuttalelse om kommuneplan for Skårerødgården.pdf | 22.94 KB |